Flickskolebyggnaden, Skolgatan 2, (hösten 2006). Idag PRO.

Flickskoleprojektet

Skälet till att jag började fundera runt flickskolan är kanske orsakat av den diskussion som förts om flickors och pojkars olika förutsättningar och intressen att vid olika åldrar inhämta kunskaper.

1928 beslöt riksdagen att kommunerna kunde inrätta kommunala flickskolor. Dessa kom att upphöra mellan 1965-1967.

Vilken betydelse hade flickskolan i det totala utbildningsväsendet under de 40 åren?. Detta ville jag och en grupp pedagoger ta reda på.
Vi började samtala med tidigare elever i ett antal djupintervjuer om ”Vad hände sen? Gav flickskolan en bra start för fortsatt utbildning eller yrkesinriktning? Varför valde flickor flick-skolan före realskolor och gymnasier trots att dessa fanns på samma orter?”. Jag tillsatte en arbetsgrupp som fick som uppgift att fortsätta arbetet.

Våra studier har sammanställts i en bok under 2007. (Vad blev det av dom? Vart tog dom vägen?) Vi har gjort en liknande rapport för flickskolan i Skara 2009.

Vi fick många intressanta svar lite typiska kanske för den tidens skolform. Flickorna var lite blyga för pojkarna och vågade kanske inte ”ta för sig”. Flickskolan var en lugn miljö för flickorna. De blev uppmärksammade av lärarna och trivdes i skolan. Resultaten blev ofta mycket bra. Avgången från flickskolan kallades normalskolekompetens och låg resultatmässigt mellan realexamen och studentexamen.

Skövde-boken finns på Akademiska bokhandeln i Skövde och Skara-boken i Begers bok-Handel i Skara och i Skara Bok-och Lek,

Min adress: Bertil Adamson, Gällerstagränd 75, 124 76 Bandhagen. Telefon 0708 - 864840.

Tillbaka